I don't wanna be a horse

2 lipca (czwartek), godz. 19.00

Bilety: 15 zł ulgowy; 20 zł normalny. Karnety: 80 zł ulgowy; 100 zł normalny. Uczestnikom warsztatów przysługują bilety ulgowe. Wszystkie miejsca nienumerowane.

koncepcja, choreografia, kostiumy: Anna Piotrowska,
światło: Anna Piotrowska i Michał Mackiewicz,
kreacja i taniec: Alena Lezhava, Elisa Teodori, Sonia Zini, Jin Hwan Seok, Stefano Silvino,
muzyka: Jörg Ritzenhoff,
produkcja: tanzhaus nrw Düsseldorf (DE), Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK (PL),
partnerzy regionalni Trójkąta Weimarskiego: North Rhine-Westphalia, Nord-Pas de Calais
i Województwo Śląskie,
partnerzy: Kopalnia Guido (Zabrze),
współpraca: Centre Chorégraphique National de Roubaix Nord-Pas de Calais/Ballet du Nord Olivier Dubois (FR) i Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK (PL).


Premiera odbyła się 24 października 2014 roku w Düsseldorfie (Tanzhaus NRW w Düsseldorfie).

„i don't wanna be a horse” w choreografii Anny Piotrowskiej, to jeden z trzech spektakli realizowanych w ramach projektu „Recording Fields”. „i don't wanna be a horse” to nie górniczy epos heroiczny, ani reportaż z wnętrza śląskich kopalń. Niezwykle dynamiczny spektakl dla pięciorga tancerzy (Alena Lezhava, Elisa Teodori, Sonia Zini, Jin Hwan Seok, Stefano Silvino) to opowieść o doświadczającym ciele, ujęta w dwóch częściach. Pierwsza odsłona to historia ciała, które w ekstremalnych warunkach fizycznej pracy, głęboko pod ziemią, zapisuje w sobie niezwykłe doświadczenie przekroczenia. Spektakl Anny Piotrowskiej jest próbą zrozumienia, jak zachowuje się ludzkie ciało i psychika pod wpływem zderzenia z przestrzenią kopalni, będącej przecież w pełni wytworem ludzkiej pracy. Co kryje się za ludzką potrzebą eksplorowania podziemi? Uprzedmiotowienie, mechanizacja, proces produkcji – człowiek wpisany w te procesy w namacalnie ograniczonej, fizycznie narzucającej ograniczenia ruchu przestrzeni, staje się główną inspiracją artystki. Zaproponowana choreografia wykorzystuje więc duszną i przytłaczającą aurę kopalnianych wnętrz, by opowiedzieć o dekonstrukcji ciała i kulcie pracy, o zmaganiu z codziennością, ale i wejściu w przestrzeń od codzienności odległą, o sile i młodości, ale i wejściu w schemat czy walce ze standaryzacją. Druga część spektaklu natomiast przełamuje obrazy silnie nacechowane aurą wnętrz ziemi i próbuje odnaleźć podobne emocje – samotność, lęk, osaczenie – w przestrzeni życia codziennego. W wyniku improwizacji członków zespołu powstały bardzo osobiste choreografie (duety i solo), które spaja problem poszukiwania bliskości, radzenia sobie z lękiem i oswajania poczucia wyobcowania, jakie towarzyszy nam nie tylko w samotności, ale i w momencie nawiązywania kontaktu z druga osobą.

Projekt „Recording fields” powstał w ramach współpracy „Regionalnego Trójkąta Weimarskiego”,
w regionach Nadrenii Północnej-Westfalii, Nord-Pas de Calais i Śląska. Jednym z głównych założeń projektu jest promocja kultury oraz wymiana artystów.

www.tanzhaus-nrw.de

ANNA PIOTROWSKA Kierownik zespołu Teatru ROZBARK oraz asystentka kierowników artystycznych. Tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca eferte, założycielka „mufmi” w Warszawie (1995 r. - teatr działa
w Klubie DGW). Stworzyła ponad 70 autorskich choreografii i przedstawień. Pomysłodawczyni
i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek,(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Laureatka „SoloDuo Dance Festival” (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz, główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz.