Gatunki chronione

16 kwietnia (sobota), godz. 19.00

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy

Wszystkie miejsca nienumerowane.


Tańczą:
Tatiana Cholewa,
Radosław Lis,

Gościnnie wystąpią:

Ewelina Sobieraj,
Kasia Koziorz,
Natalia Handzlik,
Agnieszka Borkowska,

Autorzy:
Rafał Urbacki,
Anu Czerwiński,

Choreografia, działania performatywne:
Rafał Urbacki,

Światła:
Rafał Urbacki,
Michał Wawrzyniak,

Asystent:
Marlena Hermanowicz,

Koncepcja filmu, montaż:
Anu Czerwiński,
Rafał Urbacki,

Realizacja filmu, zdjęcia:
Anu Czerwiński,

W filmie występują:
Tatiana Cholewa,
Filip Pawlak,
Karolina Stroisz,
Katarzyna Szarawara,

Narratorka:
Karolina Kędziora,

Asystent kamery:
Piotr Gacek (WRiTv UŚ),

Koordynatorka projektu:
laba off | Natalia Starowieyska,

Patronat:
TVP Kultura.

Czworo tancerzy, w niezwykłej przestrzeni śląskich Mazur. Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. „Gatunki chronione” są próbą krytycznej refleksji na temat sposobu postrzegania osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji „ofiary” albo „superbohatera”. „Gatunki chronione” to film dokumentalny i performens ruchowy. To projekt łączący dwie formy, projekt mówiący o różności i równości bez nachalnej dydaktyki. Gatunki są dynamiczne, nieustannie poszukują języka, w którym mogą opowiedzieć o swoich alternatywnych ciałach tu i teraz: w zastanym czasie i w danych im okolicznościach przyrody.

W „Gatunkach”, jak i w przyrodzie następują naturalne mechanizmy obronne. Bohaterowie odnajdują prawdę o swoich ciałach gdzieś na styku performensu scenicznego i realnego życia. W zderzeniu z codziennymi doświadczeniami, scena staje się dla nich bezpiecznym schronieniem, rezerwatem, jedynym miejscem gdzie mogą szczerze, choć nie bez leku, opowiedzieć o swojej tożsamości.

Z początku był to projekt opowiadający o ciałach i o tym, jak się na nie patrzy. Z biegiem czasu, „Gatunki” stały się interdyscyplinarną opowieścią o tożsamościach, o poszukiwaniu prawdy o sobie w nie do końca przygotowanym na nasze przyjęcie świecie. „Gatunki chronione” to projekt społeczny, który dzięki formule kino dokumentalne+taniec, zaprasza w progi rezerwatu każdego, nawet najdziwniejszego widza.

 

„Gatunki chronione” są laureatami prestiżowego programu Scena dla Tańca 2015, którego organizatorem jest IMIT. Program ten umożliwił prezentację spektaklu niemal we wszystkich większych miastach Polski. Ponadto „Gatunki chronione” zostały zaprezentowane podczas konferencji Wiecej niż Teatr, we Wrocławiu.

Patronat nad wydarzeniem objęła TVP Kultura, w której „Gatunki chronione” były emitowane.

 

RAFAŁ URBACKI ur. w 1984r na Górnym Śląsku. Reżyser, choreograf. Studiował m. in. reżyserię dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie i kulturoznawstwo na UŚ w Katowicach. Autor projektów tożsamościowych, społecznych i partycypacyjnych, m.in. Mt9,7 [On wstał i poszedł do domu]” (Stary Browar, Poznań 2010), „Mover” (Śląski Teatr Tańca, Bytom 2010), „W Przechlapanem” (Instytut Teatralny, Warszawa 2012), „stypa” (Teatr Ósmego Dnia, Poznań 2012), „kto podskoczy jest pedałem, hej” (Inicjatywa Pomada, Warszawa 2012), "Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci” (Teatr Fredry, Gniezno 2014), „Gatunki Chronione” (z A. Czerwińskim, Teatr Rozbark, Bytom 2014), „Serce robotnika napędza praca” (z A. Czerwińskim, Teatr Rozbark, Bytom 2014), "Kształt rzeczy" (Muzeum Śląskie, Katowice 2015). Choreograf w spektaklach m. in. duetu Strzępka/Demirski – „Tęczowa Trybuna 2012” (Teatr Polski, Wrocław 2011), musicalu „Położnice Szpitala Św. Zofii” (Teatr Rozrywki, Chorzów 2011), „W imię Jakuba S.” (Teatr Dramatyczny, Warszawa 2011), „Courtney Love” (Teatr Polski, Wrocław 2012) oraz R. Rychcika - „Dwunastu gniewnych ludzi” (Teatr Nowy, Poznań 2012) i in. Od czterech lat porusza się bez użycia wózka inwalidzkiego dzięki opracowaniu autorskiej metody ruchu. Obecnie mieszka w Katowicach.

ANU CZERWIŃSKI filmowiec, dokumentalista. Ukończył reżyserię dokumentu na ParisVII Denis Diderot, obecnie studiuje w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Jego debiutancki film „Kalambury” był doceniany na francuskich festiwalach filmowych (Chéris-Chéries, Paris; FIPA, Biarritz; PiontDoc Paris). Jako filmowiec współpracował z paryskimi teatrami m.in. Opéra de Paris, Théatre Artistic Athévains, Théatres Parisiens Associées, gdzie tworzył oprawe multimedialną i materiały dokumentalne.

Głosy prasy:

„(...) Po licznych medialnych wypowiedziach Rafała Urbackiego dotyczących reprezentacji osób o alternatywnej motoryce, można było się poczuć w impasie poprawności politycznej. Jak bowiem mówić o niepełnosprawnych fizycznie bez wchodzenia w retorykę superbohaterską lub martyrologiczną? Słowa w działaniu. (…).”.
„Siła spojrzenia”, Marta Stańczyk, Dziennik Teatralny Kraków, 21 listopada 2014

„(...) "Gatunki chronione" wolne są od laurkowej wzniosłości, co stanowi ich największy atut. Można co prawda mówić o swoistej afirmacji, ale nie należy jej mylić z próbą uświęcenia kalectwa. Jeśli bowiem performerzy coś afirmują, dalekie jest to od, skazanego na śmieszność, lubowania się w niepełnosprawności. Mamy zaś do czynienia z prezentowaniem dumy czerpanej z fizycznych, swoją drogą naprawdę imponujących, możliwości niedoskonałych ciał. (…) Kleczewska w wywiadzie udzielonym niegdyś Krystynie Duniec wyrażała niedosyt w kwestii obecności ciał zdeformowanych, a więc ciekawych, na scenach teatralnych. Rozprawiając o owym braku, powoływała się na sztuki wizualne oraz na Żmijewskiego. Z przekonaniem mówiła o teatrze jako agorze, w której prawo głosu powinny mieć wszystkie rodzaje cielesności, również tej okaleczonej. Aż chciałoby się powiedzieć – „i wtedy przyszedł Rafał Urbacki”. (…).”
„Kur.., Ty Nie Masz Ręki!” (GATUNKI Chronione), Alicja Müller, Teatralia Kraków, 20 listopada 2014


„(...) Z całą pewnością nie jest to przekaz lekki i łatwy – chociaż pełen poezji i pozytywnych emocji – bo tańczą osoby z widocznymi dysfunkcjami, dla których określenie „z alternatywną motoryką” jest wręcz doskonałym opisaniem. Jak bardzo idealnym przekonują nas podczas pokazu, który jest przede wszystkim wielkim wyzwaniem aktorskim i ruchowym dla wszystkich bohaterów tego przedsięwzięcia. (…) Przyznaję, przeżyłam szok, ale i swoiste catharsis. Mój jednostkowy bunt przeciw takim eksperymentom bardzo powoli zmieniał się tego piątkowego wieczoru początkowo w przyzwolenie, potem zrozumienie i w końcu w akceptację. Reszta widowni była zdecydowanie wyżej w drabinie rozwoju psychospołecznego, bo żywo reagując na prezentację tancerzy obdarzała ich rzęsistymi brawami i uśmiechem pełnym aprobaty i uznania. Warto obejrzeć ten spektakl, poczuć poezję niezwykłych i nie do końca zwerbalizowanych emocji, odczuć pulsujące zaangażowanie uczestników tego wydarzenia i wszechobecną więź z gatunkiem homo sapiens. Serdecznie polecam (…).”.
„Teatr ruchu alternatywnego”, Iwona Kucharska, Nasze sprawy, 30 czerwca 2014

Rezerwacja i zakup biletów: Biuro Obsługi Widza, bow@teatrrozbark.pl, tel. 32 428 13 11 (czynne od pon. do pt. w godz. 8.00 - 16.00),
kasa Teatru ROZBARK jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 14.00 - 19.30.