Alfred Jarry "Ubu Król czyli Polacy"

27 stycznia (środa) | 1900  SPEKTAKL GRANY PO RAZ OSTATNI!

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy | 
wszystkie miejsca nienumerowane.

Spektakl dyplomowy studentów IV r. Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie im. L. Solskiego.

Koncepcja i reżyseria:  Jerzy Stuhr
Asystent reżysera & ruch sceniczny: Nina Minor & Katarzyna Kania
Kostiumy: Juriana Jur
Kreacja i wykonanie: studenci IV r. Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie im. 
L. Solskiego: 
Katarzyna Pawłowska, Paweł Szlinger, Oskar Malinowski, Justyna Masłowska, Dominika Wiak, Dagmara Woźniak, Dominik Więcek, Piotr Marchewicz, Roman Słomka, Piotr Stanek,

oraz III rok: (rotacyjnie) wojsko: 
Filip Mayer Luters, Andrzej Michalski, Mikołaj Prynkiewicz, Tobiasz Berg, Grzegorz Łabuda, Kamil Baryła, Jakub Kruczek, Paweł Urbanowicz,
Grafika: Michał Brzozowski
Świtało: Kamil Rogański
Dźwięk: Marcin Aleksiej
Ekipa techniczna: Marian Pawski & Zenon Żyła
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego Wydział Teatru Tańca 
w Bytomiu
Koordynacja PWST WTT: Julia Bromberek

Czas: 1h 10 min. (bez przerwy)
Współpraca: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
Patroni medialni: Silesia Film, Telewizja TVS, Ultramaryna, Inqubator Teatralny

„Ubu Król” Jarry'ego jest wolną parafrazą „Makbeta” Szekspira. Literackie koło historii obraca starymi schematami, a za każdym obrotem przydaje im nowych znaczeń i wartości. Sztuka przedstawia historię zwykłego, szarego człowieka, który (za namową małżonki) postanawia zmienić swój los. Marząc o bogactwie i korzyściach płynących z posiadania władzy, Ubu morduje rodzinę królewską i zajmuje tron. Przejęcie władzy w państwie następuje pod hasłami walki o wolność 
i demokrację. Głupie i okrutne rządy Ubu podporządkowane są tylko jednemu celowi, niepowstrzymanej chęci wzbogacenia się. W końcu Król Ubu zostaje obalony, jednakże nie traci on  animuszu. Wie, że tacy jak on zawsze będą potrzebni.

Jerzy Stuhr o spektaklu: Zdecydowałem się na realizację UBU KRÓLA na Wydziale WTT z kilku powodów: Powód pierwszy: jest to utwór napisany przez młodych, dla młodych i dlatego może być wykonywany tylko przez młodych. Powód drugi: jest to utwór dający okazję do kreacji zbiorowej, a jednocześnie pozwalający dostrzec indywidualności aktorskie, a kreacja zbiorowa jest najbardziej cennym efektem edukacji teatralnej. To ona świadczy czy już mamy do czynienia z artystami teatru świadomymi swej funkcji w zespole. Jest zwieńczeniem procesu dydaktycznego. Powód trzeci: inscenizacja jaką proponuję jest oparta na ruchu scenicznym, niekiedy bardzo skomplikowanym i trudnym. Studenci WTT są do tego predysponowani i przygotowani. Ta inscenizacje daje im okazję do zademonstrowania w pełni ich umiejętności. I wreszcie powód czwarty: zadziwiająco utwór Jarry'ego wpisuje się w aktualną sytuację geopolityczną w naszej części Europy. W krzywym, surrealistycznym zwierciadle pokazuje nasze lęki, traumy związane ze wschodem Europy. Wojna, pieniądze, władza, spisek, podstęp, kłamstwo, zdrada są aktualnymi tematami w codziennej pracy ze studentami nad tym utworem, myślę, że kształtują ich postawę nie tylko artystyczną ale i obywatelską. Wypowiedzą się tym spektaklem nie tylko jako młodzi artyści ale również jako młodzi mieszkańcy Europy.

Rezerwacja i zakup biletów: Biuro Obsługi Widza Teatru ROZBARK (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00), tel. 32 428 13 11,
email: bow@teatrrozbark.pl
Kasa Teatru ROZBARK jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 14.00 - 19.30.